عمر مفید لوله گالوانیزه چقدر است؟

لوله گالوانیزه | عمر مفید لوله گالوانیزه
عمر مفید لوله گالوانیزه چقدر است؟

لوله‌های گالوانیزه مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارند اما باید اطلاعات کافی درباره عمر مفید لوله گالوانیزه داشته باشیم تا در زمان مناسب نسبت به تعمیر و یا تعویض آنها اقدام کنیم. در همین زمینه گروه روشاک مقاله‌ای در زمینه عمر مفید لوله گالوانیزه گردآوری کرده که اطلاعات کافی در اختیار شما قرار داده میشود. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

شماره تماس: ۰۳۱۹۱۰۰۹۱۵۱ فرم سفارش محصول

لوله گالوانیزه نوعی لوله فولادی است که برای مقاوم شدن در برابر زنگ زدن، با لایه‌ای از روی پوشیده شده است. این نوع از لوله‌ها معمولا طول عمر زیادی دارند؛ اما به مرور زمان ممکن است از داخل شروع به رنگ‌زدگی یا خوردگی کنند و به‌ این‌ ترتیب فشار آب را کاهش دهند. این موضوع باعث می‌شود که خطر ترکیدن لوله‌ها ساختمان را تهدید کند؛ به همین دلیل باید اطلاعات کافی درباره عمر مفید لوله گالوانیزه داشته باشید تا بتوانید به‌موقع آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

علت خرابی لوله گالوانیزه چیست؟

علت خرابی لوله گالوانیزه چیست؟

فولاد گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد؛ در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مقاوم‌سازی این لوله‌ها از دو مکانیسم استفاده می‌شود:

  • یک لایه قربانی بر روی لوله قرار داده می‌شود که در شرایط خورنده از بین می‌رود و می‌تواند از لایه زیرین محافظت کند.
  • فلز روی با اکسیژن و CO2 واکنش نشان می‌دهد و یک لایه محافظ از کربنات روی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در برابر عوامل خورنده آب‌ و هوایی از لوله محافظت کند.

با توجه به این موضوعات لوله‌های گالوانیزه از بیرون دچار خرابی یا خوردگی نخواهند شد. بلکه این آب بهدام افتاده در درون لولهها است که آن‌ها را دچار خوردگی و خرابی می‌کند. حتی با وجود مناسب بودن سیستم تخلیه، حذف تمامی آب‌های موجود در لوله امکان‌ پذیر نیست؛ درنتیجه در هر صورت قدری آب در داخل لوله‌ها باقی خواهد ماند. وجود آب در لوله‌ها باعث می‌شود که روی کربنات دیگر نتواند به‌عنوان عامل محافظ عمل کند؛ زیرا در مجاورت رطوبت و اکسیژن، این لایه حل شده و فولاد زیرین پیدا خواهد شد. درنتیجه مقداری اکسید آهن در این محل تشکیل می‌شود که به مرور زمان منجر به سوراخ شدن لوله گالوانیزه خواهد شد.

طول عمر مفید لوله گالوانیزه چقدر است؟

طول عمر لوله‌های گالوانیزه که برای آب‌رسانی استفاده می‌شوند؛ از ۴۰ تا ۶۰ سال است. این لوله‌ها به‌طور میانگین تا ۵۰ سال دوام خواهند داشت. اما به دام افتادن آب در داخل لوله‌ها می‌تواند تا حد زیادی عمر مفید لوله‌های گالوانیزه را کاهش دهد. تا جایی که دیده شده در برخی از موارد این موضوع می‌تواند عمر لوله‌های گالوانیزه را به یک تا ۵ سال کاهش دهد. اگر از لوله‌های گالوانیزه برای انتقال آب پرفشار استفاده می‌کنید؛ باید بدانید که این آب می‌تواند بر لوله‌های خورده‌شده که آثار زنگ بر روی آن‌ها ایجاد شده است، فشار وارد کرده و باعث ترکیدن لوله‌ها شود.

راه های تشخیص به پایان رسیدن عمر لوله گالوانیزه

راه های تشخیص پایان رسیدن عمر لوله گالوانیزه

  • در اطراف اتصالات لوله‌ها آثار زنگ‌زدگی قابل‌مشاهده است.
  • فشار آب شما به‌طور ناگهانی کم شده است؛ این موضوع به دلیل جمع شدن رسوبات کلسیم در مسیر آب است که باعث باریک شدن مسیر آن می‌شود.
  • آبی که از شیر خارج می‌شود؛ قهوه‌ای رنگ است که می‌تواند به معنای زنگ زدن جداره داخلی لوله باشد.

نکته مهم اینجا است که در صورت به پایان رسیدن طول عمر مفید لوله گالوانیزه، تنها راه تعمیر آن، جایگزینی کامل شبکه لوله‌ها است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.