برای تاسیس گلخانه به چه نوع لوله‌ هایی نیاز دارید؟

چه لوله ای برای تاسیس گلخانه مناسب است
معرفی لوله مناسب برای تاسیسات گلخانه

امروزه تقریبا در هر نقطه‌ای از حاشیه شهر می‌توان یک گلخانه را مشاهده کرد که محصولات مختلف کشاورزی را تامین می‌کند. در این سازه‌ها باید از لوله و اتصالات مختلفی برای تامین شرایط مورد نیاز رشد گیاه استفاده کرد. به این ترتیب می‌توان مطمئن شد که ناپایداری‌های جوی، گیاهان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد و می‌توان در زمان نیاز، به قدر کافی آب و مواد معدنی مورد نیاز را برای آن‌ها تامین کرد. اما از چه نوع لوله‌ای برای تاسیس گلخانه استفاده می‌شود؟ لوله گلخانه ای چه ویژگی‌هایی دارد و در چه مواردی به کار می‌رود؟ تا انتها با این مقاله از راد صنعت روشاک همراه شوید تا همه چیز را درباره لوله مناسب برای تاسیس گلخانه با شما در میان بگذاریم.

لوله گلخانه ای چیست؟

لوله گلخانه ای چیست؟

اولین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که لوله گلخانه ای چه تفاوتی با لوله‌های معمولی دارد؟ اصلی‌ترین تفاوت میان این نوع از اتصالات، در کاربرد آن‌ها می باشد. باید بدانید که از این محصولات برای ساخت سازه و بدنه اصلی گلخانه استفاده می‌شود. به همین دلیل باید در سایزهای مختلفی تولید شوند و برخی از آن‌ها حالت منحنی داشته باشند. از سوی دیگر به دلیل اینکه محیط گلخانه گرم و مرطوب است؛ باید از پوشش‌های خاصی بر روی این نوع لوله‌ها استفاده شود تا از آن‌ها در برابر زنگ زدن محافظت کند.

دقت کنید که از لوله پلی اتیلن آبی یا لوله پلیکا معمولی به عنوان مجرای آب در گلخانه‌ها استفاده می‌شود. زیرا این نوع از محصولات طول عمر زیادی دارند و با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید از انواع لوله و اتصالات پلیمری که در راد صنعت روشاک ارائه می شود؛ برای انتقال آب استفاده کنید. به علاوه برای ایمن نگه داشتن تجهیزات برقی در گلخانه، می‌توانید از انواع لوله گالوانیزه برقی استفاده کنید تا محصولات و همچنین کارکنان شما در سلامت و ایمنی کامل باشند.

ویژگی های لوله مناسب برای تاسیس گلخانه ای

ویژگی‌های لوله مناسب برای تاسیس گلخانه

  • وزن سبک
  • شکل‌گیری آسان
  • نصب آسان و سریع
  • دارای ساختار یکپارچه
  • دارای ضخامت‌های متنوع
  • قابلیت نصب در ارتفاعات
  • مقاوم در برابر شرایط جوی
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • بدون قوس و دارای تاب‌گیری مناسب
  • عدم نیاز به قطعات پشتیبان و تولید سایه کم
  • دارای طول ۳ تا ۶ متر و ضخامت ۴/۱ تا ۴ اینچ
  • طول عمر زیاد در شرایط گرم و مرطوب محیط گلخانه
  • استحکام بالا در برابر فشار و ضربه احتمالی در حین نصب یا حمل و نقل

جنس لوله مناسب برای تاسیس گلخانه ای چیست؟

جنس لوله مناسب برای تاسیس گلخانه چیست؟

شما می‌توانید سازه گلخانه خود را با استفاده از لوله‌هایی از جنس آلومینیوم، چوب یا فولاد برپا کنید. اما باید دقت کنید که در زمان خرید انواع لوله‌های گلخانه ای باید به شرایط آب و هوایی منطقه، استحکام و… دقت کنید تا بتوانید بهترین گزینه‌ها را انتخاب نمایید. در ادامه به طور مختصر ویژگی برخی از این لوله‌ها را بررسی کرده‌ایم تا نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بشناسید.

سازه‌های چوبی

در گلخانه‌های کلاسیک و قدیمی بیشتر از چوب برای بنای سازه استفاده می‌کردند. اما امروزه ثابت شده که این ماده اصلا برای برپایی سازه قابل اعتماد نیست؛ زیرا رطوبت و گرمای موجود در محیط گلخانه می‌تواند باعث پوسیدگی چوب شود. هرچند برخی از چوب‌های خاص مانند چوب قرمز می‌توانند با استفاده از سیلر در برابر این شرایط تا حدی مقاوم شوند؛ اما باز هم توصیه می‌شود که به سراغ استفاده از آن‌ها نروید.

سازه‌های آلومینیومی

آلومینیوم یک ماده سبک است که در برابر زنگ زدن از خود مقاومت زیادی را نشان می‌دهد. با این حال باید بدانید که این لوله‌ها در برابر فشار و ضربه بسیار حساس هستند. در نتیجه برای استفاده در سازه گلخانه، نیاز به قطعات پشتیبان دارد که همین موضوع می‌تواند هزینه تاسیس سازه را برای شما چند برابر کند.

سازه‌های از جنس PVC

استفاده از لوله‌های پلیمری PVC برای ساخت گلخانه بسیار رایج است؛ زیرا این نوع از محصولات قیمت کمی دارند، سبک هستند و حمل و نقل آن‌ها هم آسان است. با این حال در برابر تابش آفتاب بسیار آسیب‌پذیر هستند و ممکن است در اثر نور خورشید، رفته‌رفته استحکام خود را از دست بدهند. البته با استفاده از پوشش‌هایی می‌توان مقاومت این نوع از لوله‌ها را در برابر ماورا بنفش افزایش داده و تا سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

سازه‌های فولادی

امروزه بهترین انتخاب برای برپایی بنای یک گلخانه، استفاده از لوله‌های فولادی یا استیل است. این نوع از لوله‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم هستند و تحت تاثیر این شرایط قرار نمی‌گیرند. به علاوه نیاز به قطعات قاب بندی کاهش پیدا می‌کند و سایه کمتری در گلخانه ایجاد خواهد شد. این نوع از لوله‌ها هم طول عمر محدودی دارند و پس از مدتی نیاز به تعویض یا ترمیم پیدا می‌کنند؛ با این حال می‌توانند بهترین گزینه برای تاسیس گلخانه باشند.

معرفی انواع لوله گلخانه ای

انواع لوله گلخانه ای

همان‌طور که گفتیم بهترین نوع لوله و اتصالات برای تاسیس گلخانه، نوع فولادی آن می باشد. از میان انواع گزینه‌های موجود در بازار، لوله‌های گالوانیزه به دلیل استفاده از پوشش روی، بیشترین مقاومت را در برابر زنگ زدن و خوردگی از خود نشان می‌دهند. بر اساس روش تولید، دو نوع از این محصولات وجود دارند که می‌توان در گلخانه از آن‌ها استفاده کرد:

۱- لوله گالوانیزه سرد

در روند ساخت لوله گالوانیزه سرد برای ایجاد لایه روی بر روی فولاد، از روش الکترولیز استفاده می‌شود. به همین دلیل ضخامت پوشش کم است و مقاومت نسبتا کمتری در مقایسه با لوله‌های گالوانیزه گرم دارد؛ همچنین در شرایط گلخانه ای، این نوع از لوله‌ها می‌توانند از ۲ تا ۶ سال دوام داشته باشند.

۲- لوله گالوانیزه گرم

برای ایجاد پوشش بر روی لوله گالوانیزه گرم از روی مذاب استفاده می‌شود. به همین دلیل ضخامت لایه پوششی و مقاومت گالوانیزه گرم بیشتر است. همین موضوع باعث شده که این محصولات در برابر گرما و رطوبت بالا بسیار مقاوم باشند و بتوان به مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ سال برای سازه‌های گلخانه ای مورد استفاده قرار بگیرند.

بهترین سایز لوله مناسب برای تاسیس گلخانه

برای برپایی یک سازه گلخانه ای نیاز به استفاده از انواع لوله‌ها با اندازه‌های مختلف دارید. با این حال لوله‌هایی با اندازه ۴/۳، ۲/۱ و ۱ اینچ، بیشترین کاربرد را در ساخت این سازه‌ها دارند. محصولاتی با این اندازه وزن سبک‌تری دارند و حمل و نقل آن‌ها هم ساده‌تر است. به علاوه نصب آن‌ها با سرعت بیشتری امکان‌پذیر است و در نتیجه تاسیس گلخانه در زمان کوتاه‌تری ممکن می‌شود.

برای اتصال لوله گلخانه ای از چه روشی استفاده می شود؟

برای اتصال لوله گلخانه ای از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

به طور کلی برای متصل کردن انواع لوله‌ها در سازه گلخانه، از ۵ روش استفاده می‌شود که از قرار زیر هستند:

  • اتصال فلنج که در آن از پیچ‌های محکم برای وصل کردن لوله‌ها استفاده می‌شود. روش فلنج معمولا پر هزینه است؛ با این حال استحکام بسیار زیادی دارد.
  • اتصال شیار که معمولا هزینه ریخته‌گری زیادی دارد؛ اما در عین حال استحکام خوبی را ایجاد می‌کند.
  • اتصال جوشکاری که مقاومت زیادی دارد؛ اما در درازمدت می‌تواند عمر لوله‌ها را کاهش دهد.
  • اتصال رشته که تا حد زیادی قابل اطمینان است و فرایند بسیار ساده‌ای دارد.
  • اتصال فشرده‌سازی که در آن از گیره‌های هیدرولیک برای بستن لوله‌ها استفاده می‌شود.

اینکه کدام‌یک از این روش‌ها را برای برپایی سازه گلخانه ای خود انتخاب می‌کنید؛ بستگی به نوع لوله‌ها و سازه شما دارد. بدون شک برای اتصال این محصولات و برپایی سازه، نیاز به بست خواهید داشت. برای مثال می‌توانید از انواع بست رگلاژی را برای نگه داشتن لوله‌ها در زیر سقف استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است که برای نصب، از یک متخصص کمک بگیرید.

قیمت لوله گلخانه چقدر است؟

در زمان خرید انواع لوله گلخانه، قیمت آن یکی از مهم‌ترین معیارها برای تصمیم‌گیری است. عوامل مختلفی بر روی قیمت لوله گلخانه تاثیر دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن
  • طول
  • جنس
  • نوع لوله
  • سایز و ضخامت
  • استاندارد تولید
  • قیمت آهن‌آلات
  • مقدار لوله مورد نیاز

با توجه به این موارد، می‌توان گفت که لوله‌های آلومینیومی و PVC قیمت کمی دارند. به علاوه انواع لوله های گالوانیزه هم با قیمت مناسبی در راد صنعت روشاک ارائه می‌شود؛ با این حال لوله‌های گرم به دلیل مقاومت بیشتر، قیمت بالاتری هم دارند. از سوی دیگر هرچه طول، وزن و ضخامت لوله‌ها بالاتر باشد؛ قیمت آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. معمولا این نوع از محصولات به صورت بندیل بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسند و همه این اطلاعات بر روی آن‌ها درج خواهد شد.

سخن پایانی

برای تاسیس یک گلخانه، ابتدا باید محصول مناسبی را برای برپایی اسکلت آن انتخاب کنید. در این مورد به نخستین چیزی که نیاز دارید؛ لوله گلخانه با کیفیت و طول عمر بالا است. باید دقت کنید که این محصولات در برابر شرایط محیطی مقاوم باشند و دچار آسیب نشوند. به علاوه وزن کمی داشته و به راحتی نصب شوند. بنابراین با توجه به مواردی که در این مقاله بررسی کردیم؛ لوله‌های گالوانیزه بهترین گزینه برای تاسیس یک گلخانه هستند. به ویژه استفاده از انواع گرم می‌توانند تا سال‌ها خیال شما را از محکم بودن سازه راحت کنند. این نوع می توانند بهترین لوله مناسب برای تاسیس گلخانه باشند که هر یک از آن ها را به طور کامل شرح داده ایم. 

سوالات متداول

مزیت استفاده از گالوانیزه گرم برای لوله گلخانه ای چیست؟

  • قیمت مناسب
  • حمل و نقل آسان
  • مقاوم در برابر خراشیدگی
  • قابلیت ایجاد قطعات با شکل‌های گوناگون
  • مقاومت بالا در برابر گرما و رطوبت زیاد

به طور معمول از چه ضخامت‌هایی برای لوله گلخانه ای استفاده می‌شود؟

  • ۲/۱، ۴/۳، ۱، ۴/۱ ۱، ۲/۱ ۱ و ۲ اینچ ضخامت‌های استانداردی هستند که برای لوله‌های گلخانه ای تعریف شده‌اند.

برای گلخانه‌های کوچک و خانگی، چه نوع لوله‌ای مناسب است؟

  • در این مورد هم لوله‌های گالوانیزه گزینه خوبی هستند و می‌توانند نیاز شما را برآورده کنند. اما اگر به زیبایی گلخانه خود اهمیت می‌دهید؛ می‌توانید از انواع لوله‌های آلومینیومی استفاده کنید که در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و در عین حال قیمت و استحکام خوبی دارند.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.