راهنمای جامع روش حمل و نصب لوله کاروگیت

علت اهمیت داشتن شیوه حمل و نصب لوله کاروگیت چیست؟
راهنمای جامع حمل و نصب لوله کاروگیت

لوله کاروگیت یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که برای انتقال آب، فاضلاب و شیرابه‌های صنعتی از آن استفاده می‌شود. این محصول در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و به دلیل استحکام و ماندگاری بالا، کاربردهای بسیار زیادی دارد. اما برای اینکه بتوانید از همه مزیت‌های این لوله بهره‌مند شوید؛ باید نکاتی را در زمان حمل و نگهداری آن رعایت کنید که باعث افزایش طول عمر و کارایی این محصول می‌شود. پس با راد صنعت روشاک همراه شوید تا همه نکات مهم را درباره حمل و نصب لوله کاروگیت با شما در میان بگذاریم.

شماره تماس: ۰۳۱۹۱۰۰۹۱۵۱

علت اهمیت داشتن شیوه حمل و نصب لوله کاروگیت چیست؟

انواع لوله‌های آکاردئونی یا خرطومی با حساسیت بسیار بالایی تولید می‌شوند و نیاز است که محاسبات بسیار پیچیده‌ای برای تبدیل شدن مواد اولیه به این محصولات انجام شود. این موضوع بدان دلیل است که ویژگی‌های لوله در کارایی آن بسیار تاثیرگذار است. همین دقت در ساخت، باید در زمان حمل و نصب لوله‌ها کاروگیت هم مورد توجه قرار بگیرد. زیرا اگر در زمان انجام عملیات انتقال یا اتصال، آسیبی به لوله‌ها وارد شود؛ ممکن است که محصول نتوانند به خوبی کارایی مناسبی از خود ارائه دهد. به همین دلیل باید توصیه‌های ایمنی را در زمان انجام این کارها جدی بگیرید و آن را به متخصص بسپارید.

از سوی دیگر این نوع از محصولات دارای اندازه بسیار بزرگی هستند و انتقال آن‌ها تا ماشین حمل و نقل یا قرار دادن لوله‌ها بر روی ماشین، کار چندان آسانی نیست. در این مسیر ممکن است آسیب‌های بسیار زیادی به لوله‌ها وارد شود و باید حتما دقت کنید که کلیه مراحل بارگیری و حمل، تا رسیدن به مقصد، تحت نظر متخصص انجام شود.

حمل لوله‌ های کاروگیت بر عهده چه کسی است؟

مهم‌ترین سوالی که در زمان خرید انواع لوله‌های آکاردئونی باید از خودتان بپرسید؛ این است که حمل آن‌ها بر عهده چه کسی است. این موضوع بستگی به توافق شما با فروشنده دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید انواع لوله و اتصالات کاروگیت از فروشنده بپرسید؛ این است که آیا حمل آن‌ها را هم بر عهده می‌گیرد یا نه؟

مراحل حمل لوله کاروگیت

چه خودتان بخواهید محصولات را به محل نصب ببرید یا اینکه فروشنده حمل را بر عهده گرفته باشد؛ شما باید با قواعد بارگیری و مراحل حمل آن آشنا باشید تا بتوانید لوله کاروگیت را به سلامت به مقصد برسانید. مهم‌ترین مراحل حمل این محصول از قرار زیر هستند:

  • بسته‌ بندی لوله‌ های پلی اتیلنی کاروگیت

در این مرحله از روش‌ها و موادی استفاده می‌شود که تا حد امکان بتوانند آثار ناشی از ضربه یا فشار در حین حمل را کاهش دهند. به این ترتیب در زمان بلند کردن لوله یا قرار دادن آن در ماشین، احتمال آسیب دیدن قسمت‌های حساس مانند لبه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

  • بارگیری لوله‌ ها

یکی از مزیت‌های لوله Carrugatted این است که وزن بسیار کمتری در مقایسه با محصولات مشابه بتنی دارد. به همین دلیل آسیب‌های واردشده در زمان انجام بارگیری هم کمتر خواهند بود. البته این موضوع به شرطی است که تکنسین مسئول این کار، از مهارت کافی برای برداشتن لوله‌ها و گذاشتن آن‌ها بر روی زمین برخوردار باشد. مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان انجام این کار به آن‌ها دقت کنید؛ از قرار زیر هستند:

  • از تسمه‌های پهن به جای زنجیر و قلاب استفاده کنید
  • در صورتی که طول لوله‌ها از ۶ متر بیشتر بود؛ حتما باید از تیرهای توزیع‌کننده نیرو برای جلوگیری از تاب خوردن و لیز خوردن لوله در زمان بارگیری استفاده کنید؛ زیرا احتمال برخورد آن با بدنه خودرو یا با دیگر قسمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • قرار دادن لوله‌ ها در کامیون

این مرحله هم باید با استفاده از شیوه خاص و با در نظر گرفتن نکات مهمی انجام شود. اگر قصد دارید چند لوله را با یک ماشین منتقل کنید؛ باید به نحوه قرارگیری آن‌ها بر روی هم دقت کنید تا از روی هم سر نخورند. به علاوه باید دقت کنید که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، فشاری وارد نشود. بعد از آن باید با استفاده از تسمه‌های پهن و محکم، آن‌ها را به بدنه کامیون محکم متصل کنید تا در اثر حرکت خودرو، جا به جا نشوند. پس از بارگیری و گذاشتن آن ها در کامیون، حتما نحوه قرارگیری لوله‌های پلی اتیلن کاروگیت و استحکامشان را بررسی کنید.

  • تخلیه

مرحله آخر از حمل لوله کاروگیت، تخلیه آن در محل مورد نظر است. شما باید این کار را حتما بر روی یک سطح صاف انجام دهید که اندازه آن از ابعاد لوله‌ها بزرگ‌تر است و می‌توان بلافاصله پس از برداشت لوله‌ها از کامیون، آن‌ها را بر روی سطح قرار داد. بدون اینکه نیازی به تغییر جهت یا جا به جا کردن محصولات باشد. مرحله تخلیه معمولا توسط جرثقیل انجام می‌شود؛ پس باید دقت کنید که در زمان انجام این کار، فشاری به لوله‌ها وارد نشود.

نکات ایمنی حمل لوله کاروگیت

  • از تجربه و مهارت افراد متخصص کمک بگیرید.
  • از کامیون‌های بدون لبه استفاده کنید.
  • از تسمه‌های پهن برای بارگیری استفاده کنید.
  • از تمیز بودن سطح کامیون یا محل تخلیه مطمئن شوید.
  • مطمئن شوید که لوله‌ها در معرض تابش مستقیم خورشید یا درجه حرارت بالا قرار نمی‌گیرند.
  • برای ثابت کردن لوله‌هایی با طول بیشتر از ۴ متر، از دو ورقه چوبی و برای محصولاتی با طول بیشتر از ۴ متر، از ۳ ورق چوبی استفاده کنید.
  • اگر محصولات را به صورت هرمی قرار داده‌اید؛ باید با استفاده از گوه یا الوار به فاصله ۱ متر، آن‌ها را در محل خود ثابت کنید.
  • در زمان حمل می‌توانید از روش تو در تو استفاده کرده و محصولاتی با قطر کمتر را در داخل لوله‌هایی با قطر بیشتر قرار دهید.
  • لوله‌هایی که در درون هم قرار می‌گیرند؛ باید ۲۰۰ میلی‌متر اختلاف قطر داشته باشند.
  • از روش تو در تو برای انبار یا پشته کردن لوله‌های کاروگیتی استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث تغییر شکل آن‌ها شود.
  • دقت کنید که ارتفاع پشته از ۵٫۱ متر بیشتر نشود.
  • هرگونه جسم نوک‌تیز یا پیچ را که در محل قرارگیری لوله‌ها بر روی کامیون یا در زمان تخلیه وجود دارد؛ قبل از قرار دادن محصولات، بردارید.
  • از تیرهای توزیع‌کننده نیرو برای جلوگیری از ایجاد خسارت‌های جانی و مالی استفاده کنید.

نکات مهم قبل از نصب لوله‌ های کاروگیت

زمانی که موفق شدید محصولات مورد نظر خود را با موفقیت به مقصد برسانید و تخلیه کنید؛ باید آن‌ها را نصب نمایید. نصب انواع لوله پلی اتیلنی کاروگیت هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. قبل از اینکه این عملیات را شروع کنید؛ باید به مواردی که در ادامه گفته می‌شود دقت کرده و همه چیز را برای خودتان روشن کنید.

  • نصب لوله‌ها را حتما در حضور یک متخصص و با نظارت مستقیم او انجام دهید.
  • اتصالات مورد نیاز برای نصب کاروگیت را از یک فروشگاه معتبر و بر طبق نظر متخصص تهیه کنید.
  • مکان دقیق نصب لوله‌ها را مشخص کنید و آن‌ها را تا حد امکان در نزدیکی این محل تخلیه نمایید.
  • نوع خاک را در محل نصب مشخص کنید.
  • همه محاسبات مهندسی لازم را قبل از انجام این عملیات انجام دهید.

مراحل نصب لوله پلیمری کاروگیت

همانند حمل این محصولات، نصب آن‌ها در محل مورد نظر هم دارای مراحل خاصی است که باید حتما به ترتیب انجام شوند. پس برای انجام این کار، مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • حفاری کانال را در محل نصب، بر اساس اصول مهندسی و استاندارد انجام دهید. در این مرحله باید به کنترل ابعادی دقت زیادی کنید و عمق کانال را با محاسبات دقیق مشخص کنید.
  • دقت کنید که لوله‌ها را به درستی در این کانال‌ها قرار دهید.
  • با استفاده از اتصالات مناسب، لوله‌های پلیمری را به هم متصل کنید.
  • تکیه‌گاه‌های موقت مانند پایه‌ها و میخ‌های تراز را قبل از خاک‌ریزی، خارج کنید.
  • خاک را با استفاده از روش‌های درست و به‌گونه‌ای که فشاری به محصولات دفن شده وارد نشود؛ فشرده کنید. این کار باید به صورتی انجام شود که فشار ثابتی در سرتاسر لوله وجود داشته باشد.

جمع‌ بندی

نصب و حمل لوله کاروگیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا اگر نکات ایمنی و تخصصی را در زمان انجام این عملیات به خوبی رعایت نکنید؛ نه‌تنها شکل محصولات و استانداردهای آن‌ها تغییر می‌کند، بلکه ممکن است خسارت‌های مالی و جانی هم به پرسنل و تجهیزات شما وارد شود. بنابراین باید با دقت زیادی مراحل نصب و حمل این محصولات را انجام داده و در هر مورد از نظر متخصص استفاده کنید.

سوالات متداول

  • برای اتصال لوله‌های پلیمری آکاردئونی در زمان نصب، از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

برای اینکه بتوانید لوله‌های کاروگیت را به هم وصل کنید می‌توانید از دو روش استفاده نمایید. اولین روش استفاده از کوپلر و واشر است که در این صورت باید از تمیز بودن این اتصالات مطمئن شوید. در برخی موارد نیاز به کوپلر جداگانه دارید؛ اما در مواردی این لوله‌ها به صورت واشر سرخود ارائه می‌شوند. روش دوم هم استفاده از کوپلر حرارتی است که معمولا برای نصب محصولات محافظ کابل در زیر زمین یا مجراهای آبیاری یا زهکشی استفاده می‌شود.

  • لوله‌های کاروگیت در زمان نصب، باید در چه فاصله‌ای از سیستم‌های زیر زمینی قرار بگیرند؟

باید دقت کنید که این نوع لوله‌ها باید در فاصله مناسبی از منابع منتشرکننده گرما و حرارت قرار بگیرند تا این گرما بر روی ویژگی‌های آن‌ها تاثیری نداشته باشد. به طور معمول فاصله استاندارد از رساناها و کابل‌ها با ولتاژ کمتر از ۱ کیلوولت باید بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد. اما در موارد دیگر این فاصله باید از ۲۰ سانتی‌متر بیشتر باشد و از پوشش‌های حرارتی میانی هم استفاده شود.

  • قبل از دفن لوله‌ها باید به چه نکاتی دقت کنید؟

کنترل سلامت محصولاتی که تحویل گرفته‌اید.

دقت کنید که در اثر حمل یا انبار کردن، ویژگی این محصولات پلیمری تغییر نکرده باشد.

صحت ابعادی و تناسب آن را با کانال حفرشده بررسی کنید.

از تمیز بودن اتصالات کاملا مطمئن شوید.

  • آیا می‌توان از هر نوع خاکی برای پوشاندن لوله Carrogated استفاده کرد؟

خیر. برای خاک‌ریزی این محصول باید از یک نوع خاک مخصوص که معمولا مخلوطی از شن و ماسه با دانه‌های ۲۰ میلی‌متری است؛ استفاده کرد. این خاک معمولا تا ارتفاع ۳۰۰ میلی‌متر بالای لوله ریخته می‌شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.