۵ تفاوت لوله تک لایه و پنج لایه

5 تفاوت لوله تک لایه و پنج لایه
پنج تفاوت لوله 1 لایه و 5 لایه

در این صفحه از راد صنعت روشاک به یکی از بزرگترین سوال مصرف کنندگان تا کنون، طبق تحقیقات انجام شده پاسخ می‌دهیم و آن هم وجود تفاوت‌ها و شباهت‌ها میان لوله‌های تک لایه و پنج لایه می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این صفحه را تا انتها مطالعه نمائید. گروه روشاک در زمینه فروش انواع لوله و اتصالات پنج لایه و تک لایه فعالیت میکند. برای دریافت مشاوره و یا استعلام قیمت با ما در تماس باشید.

شماره تماس: ۰۳۱۹۱۰۰۹۱۵۱ فرم سفارش محصول

معرفی لوله ۵ لایه و انواع آن

یکی از جدیدترین محصولاتی که در صنعت لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوله پنج لایه است که کاربردهای مختلفی را با خود به همراه خواهد داشت. این لوله‌ها از ترکیب آلومینیوم و پلیمر ساخته شده‌ و این لایه‌ها به وسیله دو لایه چسب قوی به هم متصل شده‌اند. لایه آلومینیوم استحکام لوله را بالا برده و لایه‌های پلیمری سبب نصب راحت، انعطاف پذیری بالا و وزن سبک لوله پنج لایه می‌گردند.

لوله‌های پنج لایه خود به سه دسته تقسیم می‌شود و این دسته‌بندی نیز از استاندارد خاصی پیروی می‌کند؛ از سمت چپ به راست به ترتیب پلیمر داخلی، فلز میانی و پلیمر خارجی نام برده می‌شود.

  • لوله پنج لایه PE/AL/PE پلیمر اصلی این لوله‌ها از جنس پلی اتیلن هستند.
  • لوله پنج لایه PE-RT/AL/PE-RT در ساخت این لوله هم از پلی اتیلن کمک گرفته‌اند اما ساختار طولی مولکول‌های آن متفاوت است.
  • لوله پنج لایه PEX/AL/PEX این لوله نیز از پلیمر ساخته شده با این تفاوت که پیوند عرضی بین مولکول‌های آن سبب شده تا از دو نوع قبلی بسیار مقاوم‌تر باشد.

مزایا و معایب لوله 5 لایه

مزایا و معایب لوله پنج لایه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، لوله‌های پنج لایه از ترکیب آلومینیوم، پلیمر و چسب ساخته شده و به همین دلیل مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت فلز و پلیمر را با خود به ارمغان خواهند آورد. بارزترین ویژگی‌های لوله پنج لایه را می‌توان در این موارد خلاصه کرد.

  • لوله‌ای که برای انتقال آب از آن استفاده می‌شود، باید کیفیت آب را حفظ کرده و ترکیبات شیمیایی آن را تغییر ندهد. این امر با کمک لوله پنج لایه امکان پذیر خواهد بود چرا که مواد به کار رفته در آن، دچار هیچ رسوبی نخواهد شد و به مرور زمان جلبک در داخل آن رشد نمی‌کند.
  • لوله‌های پنج لایه بسته به جنس پلی اتیلن، می‌توانند دماهای مختلفی را تحمل کنند. تحمل دمای ۹۰ درجه سانتی‌گرادی این لوله‌ها به شما اجازه خواهد داد با خیال راحت در ساختمان‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید.
  • به دلیل وجود یک لایه آلومینیومی در لوله پنج لایه، استحکام لوله‌ها افزایش یافته و در برابر فشار شدید آب هم مقاوم خواهند بود.
  • این لوله‌ها دچار زنگ یا خوردگی نخواهند شد و در کل مسیر انتقال، مایعات کیفیت خود را حفظ خواهند کرد.
  • لوله‌های پنج لایه دارای وزن سبکی بوده و از سمت دیگر بسیار انعطاف پذیر هستند؛ از همین رو نصب و راه اندازی یک سیستم گرمایشی با کمک آن‌ها بسیار راحت‌تر از سایر لوله‌ها خواهد بود.
  • اکسیژن به داخل لوله نفوذ نکرده و رنگ مایع به هیچ عنوان تغییر پیدا نمی‌کند.
  • لوله‌های پنج لایه به دلیل وجود پلی اتیلن مشبک، دارای طول عمر بالایی بوده و تا سالیان سال نیازی به تعمیر یا تعویض آن‌ها پیدا نخواهید کرد.

لوله پنج لایه تمام ویژگی‌های مثبت فلز و پلیمر را ارائه می‌دهد، به همین دلیل نمی‌توان نقص زیادی در کارکرد یا ویژگی‌های آن پیدا کرد. لوله پنج لایه در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود و شاید بتوان تنها عیب آن را قیمت بالاتر نسبت به سایر لوله‌ها دانست.

لوله 5 لایه و کاربرد های آن

لوله ۵ لایه و کاربرد آن

لوله‌های پنج لایه به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل مقاومت زیاد در برابر فشار و حرارت، جز محبوب‌ترین انواع لوله‌ها به شمار می‌روند. برخی از کاربردهای لوله‌های پنج لایه عبارتند از:

  • انتقال آب آشامیدنی در ساختمان
  • انتقال آب گرم
  • استفاده در شوفاژ و رادیاتور
  • صنایع نفت و پتروشیمی
  • صنایع پزشکی و سیستم‌های دیالیز
  • سیستم گرمایش از کف

برای اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه به صفحه لوله و اتصالات پنج لایه مراجعه نمایید.

قیمت لوله پنج لایه

همانطور که اشاره شد لوله‌های پنج لایه بر حسب مواد سازنده به سه نوع مختلف تقسیم می‌گردند که هر کدام از آن‌ها دارای قیمت خاصی هستند. برند و کشور سازنده هم نقش مهمی در تعیین قیمت لوله ایفا کرده و هر شرکت بسته به معیارهای خود نظیر تورم، مواد اولیه، قیمت ارز و … قیمت خاصی را برای لوله‌ پنج لایه مشخص می‌کند. علاوه بر نوع لوله پنج لایه، ،قطر آن هم حائز اهمیت است. به طور مثال لوله ۱۶ میلی‌متری لوله پنج لایه نیوپایپ دارای قیمت ۹۶۸۰ برای هر متر و لوله ۶۳ میلی‌متری قیمتی معادل ۱۴۴ هزار تومان دارد. شما ابتدا باید مشخص کنید چه قطری از لوله و چند متر از آن را نیاز دارید، سپس در بین برندهای متنوع در بازار جستجو کرده و با کیفیت‌ترین آن را خریداری نمایید.

معرفی لوله 1 لایه و بررسی مزایا و معایب آن

معرفی لوله تک لایه (لوله سبز)

از لوله پروپیلن یا لوله تک لایه که از پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر تولید شده است به منظور انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌کنند و با توجه به رنگ سبز نسل اولیه این لوله‌ها، به آن‌ها لوله سبز هم گفته می‌شود. لوله‌های تک لایه دارای ویژگی‌های خاصی هستند که سبب برتری این لوله‌ها نسبت به لوله‌های فلزی خواهد شد.

مزایا و معایب لوله سبز

  • به دلیل ساختار لوله تک لایه، وزن بسیار سبکی داشته و به راحتی نصب می‌گردد.
  • لوله تک لایه نسبت به سایر مدل‌ها قیمت کمتری دارد و در هزینه‌های نهایی پروژه صرفه جویی خواهد شد.
  • در صورت نگهداری صحیح از لوله‌های سبز و نصب آن در جای درست، بیش از ۵۰ سال عمر خواهند کرد.
  • جنس لوله تک لایه به صورتی است که از آن می‌توان تا دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد هم استفاده کرد.
  • این لوله عایق گرما و صدا است.
  • مقاومت بی نظیری در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و رشد جلبک از خود نشان می‌دهد.
  • آب آشامیدنی را بدون تغییر زیادی در مزه و یا شکل ظاهری آن منتقل خواهد کرد.
  • لوله‌های تک لایه در برابر ضربه و فشارهای شدید، مقاومت خیلی خوبی نشان نمی‌دهند و ممکن است پس از مدتی دچار شکستگی شوند.
  • انبساط طولی لوله تک لایه بالا است و به مرور زمان باعث کاهش مقاومت آن خواهد شد.

کاربردهای لوله سبز یا تک لایه

کاربرد لوله سبز چیست؟

عمده کاربرد لوله‌های تک لایه در صنعت ساختمان سازی و در مصارف آب آشامیدنی است‌؛ این لوله در لوله‌کشی سرویس‌های بهداشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله و اتصالات تک لایه را می‌توان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و پارک‌ها هم استفاده کرد و به دلیل وزن سبک گزینه‌ای ایده‌آل برای این سبک خدمات محسوب می‌شود. بیشترین کاربردهای لوله تک لایه شامل موارد زیر است:‌

  • انتقال آب آشامیدنی
  • فاضلاب
  • تهویه مطبوع
  • آبیاری
  • صنایع کشتی سازی

عوامل موثر در قیمت لوله تک لایه

به هنگام خرید لوله تک لایه باید به کیفیت مواد اولیه آن توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا اگر لوله جنس خوبی نداشته باشد سریعا خراب شده و هزینه زیادی بابت تعمیرات بر جای خواهد گذاشت. برندهای مختلفی اقدام به تولید و عرضه لوله تک لایه کرده‌اند که بسته به کیفیت محصولات آن‌ها، می‌توانید برند دلخواه خود را انتخاب کنید. هر برند قیمت مشخصی را بر روی لوله‌های خود بسته به قطر، ضخامت و جنس مواد خام آن خواهد گذاشت. لوله‌های تک لایه می‌توانند ساخت خارج یا داخل کشور باشند که همین مورد هم در قیمت آن تاثیر‌گذار خواهد بود. سایز ۲۰ لوله تک لایه قیمتی معادل ۱۱٫۰۰۰ هزار تومان برای هر متر خواهد داشت و سایز ۵۰ آن متری ۹۸٫۰۰۰ هزار تومان است که متراژ مورد نیاز خود را باید در قیمت هر متر ضرب کنید تا هزینه نهایی محاسبه شود. اطلاعات بیشتر در زمینه لوله تک لایه را در این صفحه مطالعه کنید.

مقایسه ساختار لوله‌ها

لوله‌های تک لایه از جنس پلیمر پلی پروپیلن بوده و معمولا در رنگ‌های سبز و سفید به بازار عرضه می‌شوند. لوله‌های پنج لایه از دو لایه پلی اتیلن و یک لایه الومینیوم ساخته شده که این لایه‌ها توسط چسب‌های مخصوص به یکدیگر متصل شده‌اند.

تفاوت ها و شباهت های لوله 1 لایه و 5 لایه

تفاوت‌های لوله تک لایه و پنج لایه

لوله‌های پنج لایه و تک لایه دارای تفاوت‌های زیادی هستند و هر کدام بسته به ویژگی‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. عمده تفاوت این دو لوله در ضریب انبساط، میزان تحمل فشار و دما، مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری، وزن، عایق گرما و عایق صدا بودن آن‌ها است.

  • ضریب انبساط طولی: لوله‌های تک لایه دارای ضریب انبساط بالایی بوده و طول آن‌ها می‌تواند با توجه به شرایط افزایش یابد اما در لوله‌های پنج لایه به دلیل وجود لایه آلومینیومی این امر ممکن نیست و از ضریب انبساط کمتری برخوردار هستند.

  • مقاومت در برابر پوسیدگی: لوله تک لایه و پنج لایه هر دو در برابر پوسیدگی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهند و به آسانی دچار خوردگی نخواهند شد.

  • وزن: لوله‌های تک لایه و پنج لایه وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. این مورد جز ویژگی‌های مثبت هر دو لوله به شمار می‌رود.

  • مقاوم در برابر نفوذ اکسیژن: اگر اکسیژن به لایه درونی لوله راه پیدا کند، سبب اکسیدن شدن آن می‌گردد. لوله‌های تک لایه در برابر این نفوذ اکسیژن مقاومت خیلی خوبی از خود نشان نمی‌دهند و به نور هم اجازه نفوذ می‌دهند که به مرور زمان سبب تغییر بو یا مزه آب خواهد شد. در لوله‌های پنج لایه به دلیل وجود یک لایه آلومینیومی، اکسیژن به لایه داخلی ورود نمی‌کند و به طور کلی هیچ تغییری در مزه و رنگ آب دیده نخواهد شد.

  • انعطاف پذیری: لوله‌های پنج لایه نسبت به نوع تک لایه از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و به راحتی می‌توان به آن‌ها شکل بخشید. این نوع لوله برای نصب در مکان‌های زاویه‌دار بسیار مناسب است.

در نهایت لوله تک لایه بخریم یا پنج لایه؟

با توجه به ویژگی‌های هر دو نوع لوله و تفاوت‌های آن‌ها، می‌توان نتیجه گیری کرد لوله‌های تک لایه در تمامی مناطق آب و هوایی کاربرد خواهند داشت و گزینه‌ای ایده‌آل برای انواع کارگاه‌ها محسوب می‌گردند اما برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا انتخابی خوبی نخواهند بود. لوله‌های پنج لایه برای رفع مشکلات نسل قبلی لوله‌ها ساخته شده‌اند و طبیعی است که نکات مثبت آن نسبت به لوله تک لایه بیشتر باشد. از این لوله‌ها می‌توان در انواع مصارف استفاده کرد اما هزینه نهایی آن بیشتر از لوله تک لایه خواهد بود.

راد صنعت روشاک با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه تأمین و فروش انواع لوله و اتصالات پلیمری از جمله لوله پلیکا، لوله و اتصالات پنج لایه و… در خدمت شماست. در این مقاله سعی بر این بود تا شما تفاوت دو محصول ذکر شده را به خوبی درک کنید تا انتخاب بهتر و به صرفه‌تری انجام دهید. چنانچه هنوز نتوانستید تصمیم قطعی خود را بگیرید کافیست از طریق شماره ۹۱۰۰۹۱۵۱-۰۳۱ با مشاورین ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و تخصصی ما بهره‌مند شوید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.