تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن

تفاوت لوله پلیکا و لوله پلی اتیلن

گروه راد صنعت روشاک نمایندگی و عاملیت فروش انواع لوله و اتصالات از جمله لوله پلیکا و لوله پلی اتیلن در اصفهان می باشد. برای استعلام قیمت و یا خرید می توانید فرم سفارش محصول را پر کنید و یا با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۳۱۹۱۰۰۹۱۵۱ فرم سفارش محصول

لوله‌ها یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که بسته به نیازهای ساخت‌وساز در انواع بسیار متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. لوله پلیکا که آن را با نام لوله‌های پی وی سی نیز می‌شناسند، یکی از قدیمی‌ترین انواع لوله است که در ساختار بسیاری از ساختمان‌ها از گذشته تا به ‌امروز کاربرد دارد. پلی‌اتیلن نیز یکی دیگر از نمونه‌های پلاستیک است که این روزها کاربرد بسیاری دارد. با وجود گستره پهناور کارآیی‌های این لوله‌ها، تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن در چیست؟

در طول مقاله پیش‌رو قصد داریم شما را با مهم‌ترین تفاوت‌های میان انواع لوله‌های کاربردی در ساخت‌وساز آشنا کنیم. هریک از این لوله‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایایی هستند که آن‌ها را از دیگر انواع متمایز می‌کند. جالب است بدانید ساختار شیمیایی و فیزیکی این لوله‌ها در موقعیت‌های مختلف و تحت شرایط خاص کاملا متغیر است. اما معماران در کجا و بیشتر به چه دلیلی از هرکدام از این لوله‌ها استفاده می‌کنند؟

برای شناخت و اطلاع از انواع لوله و اتصالات به صفحه مشخص شده مراجعه فرمایید.

تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن در یک نگاه!

افراد بسیاری از این حقیقت بزرگ ناآگاه هستند که تقریبا ۷ نوع پلاستیک متفاوت طراحی و ساخته شده است که هر یک به تناسب ویژگی‌های خاص خود، کارکردهایی دارند. پلی متیل متاکریلات (PMMA)، پلی کربنات (PC)، پلی‌اتیلن (PE)، پلی‌پروپیلن (PP)، پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، پلی‌وینیل کلراید یا پلیکا (PVC) و ABS از محبوب‌ترین انواع پلاستیک‌های کاربردی در صنایع مختلف محسوب می‌شوند.

اطلاعاتی درخصوص پی وی سی یا پلیکا

ترکیب شیمیایی پلی وینیل کلراید که به PVC شهرت دارد، درواقع نام تجاری لوله پلیکاست. این پلاستیک مصنوعی انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد و همین موضوع سبب شده است که در ترکیب با بسیاری از مواد دیگر کارآیی داشته باشد. درواقع این ترکیبات تنوع بی‌نظیری را در مصالح ساختمانی ایجاد کرده‌اند.

استفاده از لوله پلیکا در بسیاری از صنایع رایج است؛ شما این پلاستیک‌ها را از انواع بسیار متنوعی از لوله‌ها تا پنجره، بطری، در و بسته‌بندی‌ها مشاهده می‌کنید. اما مهم‌ترین کارآیی آن‌ها ساخت لوله‌ پلیکا است که خدمات بسیاری را در صنایع ساختمانی ایجاد کرده‌اند. جالب است بدانید از این ماده حتی در ساخت لوله‌های خاص پزشکی نیز استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه لوله پلیکا مراجعه فرمایید.

همه چیز درباره پلی‌اتیلن

پلی‌اتیلن نیز طی فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال‌ها در مونومرهای اتیلن ساخته می‌شود و با نام تجاری PE نیز شهرت دارد. این پلاستیک معمولا به چگالی‌های کم، متوسط و بالا تولید می‌شود که باعث طراحی و ساخت انواع متنوعی از لوله‌ها با کارآیی‌های متنوع خواهد شد. به‌عنوان مثال لوله‌های پلی‌‌اتیلن با چگالی متوسط برای لوله‌کشی‌های گاز در ساختمان‌ها کاملا مناسب هستند. درحالی‌که چگالی پایین این مواد باعث می‌شود آن‌ها برای استفاده در لوله‌ها ایده‌آل نباشند.

لوله‌هایی که از پلی‌اتیلن با چگالی زیاد ساخته می‌شوند نیز از جمله محصولاتی به‌حساب می‌آیند که در فرآیند ساخت‌وساز و تعبیه لوله‌کشی آب و فاضلاب ساختمان‌ها کارآیی دارند. این لوله‌ها نسبت به سایر محصولات با درصدهای چگالی پایین‌تر استحکام و مقاومت بالایی دارد و همچنین در برابر سایش‌ها مقاومت خواهد کرد. در یک کلام لازم است بدانید پلی‌اتیلن رایج‌ترین پلاستیک ساخته‌شده است که در صنایع بسیاری کارآیی دارد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه لوله پلی اتیلن مراجعه فرمایید.

در ادامه قصد داریم تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن را به‌صورت کاملا شفاف بررسی کنیم و در یک مقاله تخصصی نشان دهیم که هر یک از این لوله‌ها چه کارآیی‌هایی در صنایع مختلف دارند. درواقع کدام‌یک از این لوله‌ها برای مقاصد مختلف مناسب‌تر هستند؟!

تفاوت در کارایی لوله پلیکا و لوله پلی اتیلن

تفاوت در کارایی لوله پلیکا و پلی اتیلن چگونه است؟

از آنجایی‌که برخی مشخصات فنی این لوله‌ها کاملا متفاوت است، انتظار کارآیی‌های متفاوت کاملا منطقی خواهد بود. به‌عنوان مثال انعطاف‌پذیری لوله‌های پلی‌اتیلن در مقایسه با لوله پلیکا بسیار کم است. همین مسئله باعث می‌شود این لوله‌ها در بسیاری از شرایط کارآیی نداشته باشند؛ چراکه امکان ایجاد تغییرات در ساختار آن‌ها وجود ندارد. گاهی برخی صنایع به این انعطاف‌پذیری نیاز دارند. به‌همین دلیل استفاده از لوله‌ پلیکا در چنین شرایطی منطقی‌تر خواهد بود.

کاربردهای لوله پلیکا یا PVC و تفاوت با پلی اتیلن

مقاوت لوله‌ پلیکا یا پی وی سی در مقایسه با پلی‌اتیلن بسیار کم است؛ اما در ازای آن انعطاف قابل‌توجهی دارد. درواقع صنایع و حوزه‌های مختلفی که انعطاف‌پذیری پلاستیک را در اولویت بالاتری قرار می‌دهند، از جمله اهداف استفاده از لوله‌های پلیکا محسوب می‌شوند. از پلیکا معمولا برای پوشش کابل‌ها و ابزارهای مختلف استفاده می‌شود. لوله‌هایی از این جنس نیز بسیار کارآمد هستند.

صنایع دریایی و کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که لوله‌های پلیکا یا پی وی سی در سازوکار آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود. معمولا شهرداری‌ها برای ساماندهی زیرساخت‌های خود از این لوله‌ها زیاد استفاده می‌کنند. معادن از دیگر محیط‌هایی هستند که استفاده از لوله پلیکا را می‌طلبد؛ چراکه انعطاف قابل‌توجهی را به این ساختارها می‌افزاید.

نکته!

جالب است بدانید با وجود تفاوت لوله پلیکا و پلی‌اتیلن و مزایای فراوان لوله‌های PE به‌دلیل داشتن سطوحی کاملا صاف و یکنواخت و عدم چسبندگی مناسب، برای مواردی نظیر فاضلاب و جابه‌جایی موارد این چنینی کاملا مناسب خواهند بود؛ چراکه هرگونه مانع و گرفتگی را در این مجاری برطرف می‌کنند.

کاربردهای لوله‌های پلی‌اتیلن و تفاوت با پلیکا

در نقطه مقابل لوله‌های پلی‌‌اتیلن مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارند. مخصوصا اگر این لوله‌ها با چگالی بالایی تولید شده باشند، امکان استفاده از آن‌ها برای لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب کاملا مطلوب است. این لوله‌ها همچنین دربرابر بسیاری از عوامل فرسایشی نظیر خوردگی‌ها و عوامل شیمیایی مقاومت دارند. همین مسئله سبب می‌شود که به‌کارگیری آن در بسیاری از زیرساخت‌های شهرداری‌ها ایده‌آل باشد.

از طرفی استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع دریایی که دائما با آب و رطوبت سروکار دارد، کاملا منطقی خواهد بود. صنایع شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی و بسیاری از صنایع مرتبط با سوخت و روغن نیز از دیگر محیط‌های مناسب و ایده‌آل برای استفاده از این لوله‌هاست.

لوله‌های پلی‌اتیلن به‌اندازه‌ای کارآمد هستند که حتی در صنایع پزشکی و بسیاری از امور مرتبط با آن مصرف می‌شوند. نوع کارآیی این لوله‌ها درواقع مهم‌ترین تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن محسوب می‌شود. جابه‌جایی آب آشامیدنی نیز از طریق این لوله‌ها صورت می‌گیرد.

نکات اساسی در تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تفاوت‌های میان این نوع از پلاستیک‌ها و لوله‌های ساخته‌شده از آن‌ها مطرح می‌شود، ضریب انبساط طولی آن‌هاست. این ضریب نشان می‌دهد زمانی‌که لوله‌ها در معرض حرارت قرار می‌گیرند، به‌ازای هر درجه سانتی‌گراد چقدر طول آن‌ها کم یا زیاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد ضریب انبساط طولی پلی‌اتیلن ۷٫۱ برابر بیشتر از لوله پلیکاست؛ به‌همین دلیل لوله‌های پی وی سی تنش‌های حرارتی کمتری را تحمل می‌کنند و در محیط‌هایی که تابع شرایط دمایی هستند، بهتر عمل می‌کنند.

از طرفی لوله‌های پی وی سی یا پلیکا در مقایسه با پلی‌اتیلن کمی سبک‌تر هستند که این مسئله طی ساخت‌وساز در صنایع مختلف اهمیت بالایی دارد. همچنین پلیکا روش نصب و جای‌گذاری آسان‌تری دارد و این مسئله در کارآیی بیشتر این لوله‌ها بسیار موثر است.

همچنین پلی‌اتیلن دارای ویژگی‌‌های متمایزکننده‌ای است که آن را نسبت به پلیکا در برخی موارد برتری می‌دهد. به‌عنوان مثال این لوله‌ها نرم‌تر هستند و به‌همین دلیل دربرابر ضربات مقاومت بالایی دارند. لوله‌های ساخته‌شده از این جنس همچنین دربرابر اشعه‌های مضر و آسیب‌رسان خورشید نظیر ماورای بنفش و سایر موارد مشابه مقاومت می‌کنند. این ویژگی‌ها کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

فاکتورهای مهم هنگام خرید لوله های پلیکا و پلی اتیلن

تفاوت قیمت در خرید 

یکی دیگر از نکات مهم برای مشتریان انواع لوله‌ها بحث قیمت و خریدوفروش آن است. معمولا لوله‌هایی از جنس پی وی سی بسیار سبک و البته ارزان‌قیمت هستند. این درحالی‌است که لوله‌هایی از جنس پلی‌اتیلن از نظر قیمتی در بازار گران‌تر خواهند بود. درواقع تفاوت قیمت در این مقوله به ارزش مالی مواد اولیه‌ای که در تولید این لوله‌ها به‌کار می‌رود باز می‌گردد.

درواقع این لوله‌ها از نظر قیمتی حدود دوبرابر بیش‌تر می‌ارزند. بسیاری از ویژگی‌های خاص لوله‌های پی‌ وی سی سبب اختلاف قیمت آن نسبت به لوله پلیکا شده است. از طرفی مراحلی که در ساخت این لوله‌ها طی می‌شود نسبت به انواع پی وی سی به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت.

تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن از نظر محیط‌زیست

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان این لوله‌ها سازگاری آن‌ها با محیط‌زیست است. پلی‌اتیلن برای طبیعت کم‌خطرتر از پی‌وی سی یا پلیکاست. درواقع این‌گونه عنوان می‌شود که زمانی که مقدار مشخصی از هر دوی این لوله‌ها آتش بگیرند، مواد آلاینده کمتری از پلی‌اتیلن آزاد و وارد طبیعت می‌شود. از طرفی لوله‌های پلی‌اتیلنی قابلیت بیشتری برای بازیافت در طبیعت دارند که این مسئله به‌کارگیری آن‌ها را از نظر سازگاری با طبیعت و محیط‌زیست افزایش می‌دهد.

نگاه اجمالی

لوله‌ها که از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند در صنایع بسیاری و بنا به دلایل فراوان به‌کار گرفته می‌شوند. انواع متنوعی از لوله‌ها به بازار عرضه می‌شود که لوله پی وی سی یا پلیکا و پلی‌اتیلن از جمله پرطرفدارترین آن‌هاست. اگرچه هردوی این لوله‌ها کارآیی‌های فراوانی دارند، دارای تفاوت‌های فراوان و اساسی نیز هستند.

ویژگی‌های متمایزکننده این لوله‌ها باعث می‌شود کارآیی آن‌ها نیز در برخی موارد متفاوت باشد. انعطاف بالای لوله پلیکا به‌کارگیری آن را در صنایع معدن، کشاورزی و حتی فاضلاب توجیه می‌کند؛ درحالی‌که مقاومت بالای لوله‌های پلی‌اتیلن دربرابر رطوبت استفاده از آن‌ها را در لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب، صنایع دریایی، صنایع شیمیایی، سوخت و بسیاری موارد ایده‌آل می‌کند.

از دیگر انواع تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن باید به تفاوت‌های اساسی در ضریب انبساط طولی لوله‌ها، میزان سختی، مقاومت در برابر ضربات و اشعه‌های خورشیدی، سازگاری با محیط‌زیست، وزن و میزان سبکی، سهولت در استفاده و بسیاری موارد دیگر اشاره کنیم. این لوله‌ها به‌دلیل وجود چنین تفاوت‌هایی دارای گستره قیمتی بسیار متفاوتی نیز هستند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.