فرآیند تولید انواع لوله پلیکا

فرآیند تولید لوله PVC
فرآیند تولید لوله پلیکا

در این مقاله از سایت روشاک قصد داریم تا مراحل و فرآیند تولید انواع لوله پلیکا یا pvc را به طور کامل توضیح دهیم. در ادامه ابتدا مراحل تولید لوله پلیکا را شرح می‌دهیم و سپس ۵ نکته مهم فرآیند و تولید لوله و اتصالات پلیکا را به طور کامل شرح می‌دهیم.

گروه راد صنعت روشاک فعال در زمینه فروش انواع لوله و اتصالات پلیمری، لوله و اتصالات فلزی و… می‌باشد.
برای خرید، استعلام قیمت و یا مشاوره تخصصی در زمینه لوله و اتصالات پلیکا با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۳۱۹۱۰۰۹۱۵۱ فرم سفارش محصول

لوله‌های PVC  و U-PVC که در ایران با نام لوله پلیکا یا لوله پی وی سی شناخته می‌شوند، امروزه در زمینه‌های مختلفی از جمله  لوله کشی، ساختمان سازی، کشاورزی و برق‌کشی کاربرد دارند. به دلیل خاصیتی که ترکیب PVC(پلی وینیل کلراید) دارد، لوله‌های پی وی سی به جایگزین مناسبی برای لوله‌ فلزی و چوبی تبدیل شده است. امروزه تولید لوله‌های پلیکا با استفاده از روش‌های علمی بسیار پیشرفته که نیاز به کنترل دقیق بر متغیرهای مختلف خط تولید دارد انجام می‌گیرد. فرآیند تولید لوله‌ پلیکا در کارخانه شامل مراحل مختلفی می‌شود که در این مطلب سعی شده به طور کامل این مراحل شرح داده شود.

فرآیند تولید لوله پولیکا، مرحله اول

مرحله ابتدایی فرآیند تولید لوله پلیکا

در پروسه تولید لوله PVC از پودر خام پی وی سی که با فشار و گرما شکل می‌گیرد استفاده می‌شود. پایه ترکیب PVC به گاز شیمیایی وینیل کلراید برمی‌گردد. زمانی که وینیل کلراید در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد واکنشی معروف به پلیمریزاسیون رخ می‌دهد که در آن به یک ماده سفید رنگ تبدیل می‌شود.

برای رسیدن به شکل و مقاومت یک لوله PVC در فرآیند تولید لوله پلیکا به اضافه کردن یک سری از ترکیبات و انفعالات شیمیایی نیاز است. در مرحله‌ای که کراکینگ یا فروشکست نام دارد ، گاز طبیعی برای ایجاد اتیلن گرم می‌شود و بعد از آن به کمک الکترولیز ترکیب سدیم کلیرد شکل می‌گیرد. در نهایت کلر و هیدروکسید سدیم تولید می‌شود.  از این دو ترکیب نهایی برای رسیدن به وینیل کلراید (VCM) و سپس برای رسیدن به چیزی که ما آن را پلاستیک می‌نامیم استفاده می‌کنیم.

پودر فشرده شده پی وی سی برای تولید لوله پلیکا

دومین مرحله از روند تولید لوله پی وی سی

پلاستیک پلیمریزه شده که به پودر فشرده شده PVC نیز مشهور هست، همراه با مواد افزودنی به طور دقیق وزن شده و باهم به سرعت ترکیب می‌شوند تا از مواد خام، یک ترکیب خشک و یکدست بیرون بیاید. دمای مورد نیاز برای این ترکیب ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است که به وسیله گرمای سطحی ایجاد می‌شود. در قسمت‌های مختلف فرایند ترکیب، مواد افزودنی ذوب می‌شود و به تدریج دانه‌های بسیار ریز پلیمر PVC را می‌پوشاند. بعد از رسیدن به دمای مورد نیاز، این ترکیب به طور خودکار در یک محفظه خنک‌کننده تخلیه می‌شود و دما به سرعت به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و سپس برای رسیدن به یک چگالی و دمای ثابت به مخزن ذخیره منتقل می‌شود تا وارد اصلی‌ترین مرحله فرآیند تولید لوله پلیکا شود.

فرآیند تولید لوله پلیکا و دستگاه اکسترودر

قلب فرآیند تولید لوله پلیکا

در قلب فرآیند تولید لوله پلیکا،‌ دستگاه اکسترودر قرار دارد. اکسترودرهای پیچی، دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند که با دقت بالا برای کنترل فشار و دما طراحی شده‌اند. لوله‌های پلیکا در اندازه‌های مختلف، از ۱۶میلی‌متر تا ۶۳۰میلی‌متری، همگی در دستگاه اکسترودر به شکل استوانه‌ای خود می‌رسند.

مخلوط خشک PVC از طریق یک قیف یا سیستم کنترل حجم، درون محفظ و پیچ‌های اکسترودر قرار می‌گیرد تا با گرما، فشار و برش این ترکیب به حالت مذاب تغییر پیدا کند. در طول این عملیات، PVC از مناطق مختلفی عبور می‌کند که در آن مواد ذوب‌شده، فشرده، یکدست و هوارسانی می‌شود. در ناحیه نهایی اکستروژن، با افزایش فشار، ماده مذاب از حدیده خارج می‌شود تا به شکل و اندازه مورد نظر برای لوله‌ برسد. زمانی که لوله از حدیده اکستروژن خارج می‌شود به وسیله دستگاه خلا خارجی به طور دقیق اندازه آن تعیین می‌شود. این امر کافی است تا لایه‌های خارجی PVC سخت شود و در مرحله خنک سازی توسط آب، قطر آن ثابت باقی بماند. سرعت تولید یک لوله PVC در دستگاه اکسترودر در روند فرآیند به طور استاندارد حدود ۲۰متر در دقیقه است.

خنک سازی و برش لوله پلیکا پس از تولید

مرحله آخر پروسه تولید لوله پلیکا

لوله در طول عملیات اکستروژن شکل گرفته و بعد از خنک سازی در یک سرعت ثابت کشیده می‌‌شود. کنترل سرعت یکی از مسائل مهم است زیرا میزان سرعتی که لوله کشیده می‌شود در قطر دیواره لوله‌های پلیکا اثر می‌‌گذارد. در قسمت‌هایی که حلقه لاستیکی سر لوله قرار می‌گیرد، سرعت کشش کم می‌شود تا در آن ناحیه دیواره ضخیم‌تر شود. در مرحله بعدی توسط دستگاه برنده حلقه‌ای که در انتهای خط تولید قرار گرفته لوله‌های پی وی سی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. در آخرین مرحله از فرآیند تولید پلیکا، توسط یک پرینتر در خط تولید در فواصل مشخص روی لوله‌ها برچسبی همراه با اطلاعات مربوط به اندازه، کلاس، تاریخ و موارد دیگر گذاشته می‌شود.

محصول نهایی فرآیند لوله پلیکا

محصول نهایی در فرآیند تولید که همان لوله پلیکا مدنظر ما است مورد بازرسی و آزمایش نهایی قرار می‌گیرد تا از کیفیت لوله‌ها اطمینان حاصل شود. بعد از این آزمایش و بررسی‌ها به انبارها منتقل شده و بعد از ذخیره سازی ،آماده ارسال به مناطق مختلف فرستاده می‌شود. در تمامی مراحل تولید و اکستروژن، همواره یک یا چند ناظر وجود دارد تا اگر مشکلی در طول فرآیند تولید پیش آمد به سرعت شناسایی و رفع شود.

فرآیند تولید اتصالات پلیکا

برای تولید اتصالات پلیکا تمامی مراحل مانند فرآیند تولید لوله پلیکا پیش می‌رود با این تفاوت که مواد آماده شده از پودر فشرده شده پی وی سی و ترکیب آن با دیگر مواد افزودنی در قیف تزریق ریخته می‌شوند. در اینجا به جای استفاده از دستگاه اکسترودر از دستگاه قالب‌گیری استفاده می‌شود که دارای یک شیر نازل بوده و مارپیچ آن با چرخش هول یک محور مواد مذاب را برای شکل گیری در قالب اتصالات پمپ می‌کند.

5 نکته مهم هنگام تولید لوله پلیکا

۵ نکته مهم در فرآیند تولید لوله PVC

در فرآیند تولید لوله پلیکا، از آنجایی که PVC از مواد حساس به گرما به حساب می‌آید، با اضافه کردن متعادلگر گرما می‌توان دمای تجزیه و مدت زمانی که می‌تواند در برابر گرما دوام بیاورد را افزایش داد. به همین دلیل باید نظارت دقیقی روی دمای PVC در وضعیت قالب‌گیری و تولید صورت بگیرد. به ویژه نوع RPVC که دمای تولید و دمای تجزیه آن بسیار نزدیک به هم است و اغلب به دلیل عدم نظارت روی دمای پروسه تولید، محصول از هم می‌پاشد. به همین دلیل دمای اکستروژن باید با توجه به استانداردها، ویژگی‌های دستگاه اکسترودر، سرعت پیچ و خطای دستگاه اندازه‌گیری دما تعیین شود.

۱- کنترل دما در تولید لوله پی وی سی

دما یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در طول عملیات اکستروژن در فرآیند تولید لوله‌ پلیکا باید کنترل شود. مواردی که باید روی دمای آن نظارت داشت دمای محفظه اکسترودر و دمای حدیده است. اگر دما پایین باشد پلاستیزاسیون خوب نخواهد بود، ظاهر لوله براق بودن خود را از دست می‌دهد و کیفیت محصول به مقدار مورد نیاز نمی‌رسد. اگر دما خیلی بالا باشد محصول از هم می‌پاشد و تغییر رنگ می‌دهد.

۲- توجه به سرعت پیچ درون اکستروژن در ساخت لوله پلیکا

با افزایش سرعت چرخش پیچ، حجم اکستروژن و خروجی نیز افزایش می‌یابد اما با اینکار احتمال تولید یک لوله پلیکا ضعیف و شکننده نیز بالا می‌رود. در این موقعیت تنظیم هد دستگاه برای رسیدن به یک محصول با کیفیت، ضروری است. کنترل دمای پیچ روی نرخ انتقال، نرم سازی و کیفیت ذوب مواد تاثیر می‌گذارد. در فرآیند تولید لوله پلیکا لوله‌های اکستروژن نیاز به آب خنک کننده جهت پایین آوردن دمای پیچ دارد تا کیفیت نرم‌سازی را بهبود دهد.

۳- سرعت کشش لوله پی وی سی

در مرحله اکستروژن مجدد، بسیار مهم است که سرعت کشش با توجه به موقعیت تنظیم شود. بعد از اکستروژن، ذوب و نرم‌سازی، محصول از خروجی پایانی دستگاه اکستروژن خارج شده و وارد مرحل دستگاه خنک‌کننده و دستگاه کشش می‌شود. لازم است که سرعت کشش با سرعت اکستروژن متناسب باشد. عموما در یک تولیدی سرعت کشش بین ۱ تا ۱۰درصد سریع‌تر از سرعت لوله‌های اکستروژن است.

۴- هوای فشرده و فشار

از هوای فشرده برای استوانه‌ای کردن لوله‌های پلیکا در فرآیند تولید لوله پلیکا استفاده می‌شود. نیاز است که این فشردگی به طور دقیق انجام گیرد. اگر فشار کم باشد لوله به اندازه کافی گرد نخواهد بود و اگر زیاد باشد باعث ترک برداشتن دیواره‌های داخلی لوله و پایین آمدن کیفیت آن می‌شود. نیاز است که در طول خط تولید فشار ثابت باشد. هرگونه اختلال می‌تواند در کیفیت لوله‌ پلیکا نهایی تاثیرگذار باشد.

۵- خنک سازی لوله پلیکا

از روش‌های خنک کننده متعددی برای تولید لوله‌های PVC استفاده می‌شود. این روش خنک سازی می‌تواند از طریق هوا، آب یا دیگر مایعات باشد و دما باید به طور مداوم در فرآیند تولید لوله پلیکا کنترل شود تا به کارایی تولید و کیفیت محصول لطمه‌ای وارد نشود.

سفارش و خرید لوله پلیکا

در نهایت باید بگوئیم که فرآیند تولید لوله پلیکا با دیگر لوله‌های پلاستیکی عموما شبیه به هم هستند، اما لوله‌های PVC خاصیت‌های منحصر به فردی دارند که چالش‌های خاص به خود را در فرآیند تولید یا حتی مارکتینگ و تبلیغ با خود به همراه می‌آورند. شرکت‌های مختلفی در ایران توانسته‌اند در تولید لوله‌ پلیکا در انواع لوله یو پی وی سی، لوله پلیکا فاضلابی و همینطور لوله پلیکا ناودانی به موفقیت برسند.

در وب‌سایت روشاک بستری فراهم شده تا شما به خوبی با شرکت های تولید لوله پلیکا آشنا شوید. برند‌هایی مثل لوله و اتصالات صدرا پلاست، لوله و اتصالات پارس پلاست و…که می‌توانید برای شناخت بهتر آنها به مقاله هشت برند برتر لوله و اتصالات پلیمری مراجعه نمائید. برای استعلام قیمت و سفارش لوله پلیکا نیز می‌توانید با کارشناسان روشاک۷ از طریق شماره ۹۱۰۰۹۱۵۱-۰۳۱ در تماس باشید.

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.