مزایا و کاربرد لوله پلیکا

لوله پلیکا چه کاربردهایی دارد؟
کاربردهای لوله پلیکا یا پی وی سی

در این مقاله از سایت تخصصی لوله و اتصالات روشاک قصد داریم تا به طور کامل و جامع مزایا، معایب و کاربرد‌های لوله و اتصالات پلیکا یا PVC را شرح دهیم. اگر بخواهیم در مورد مطالب پیش‌رو به صورت فهرست وار صحبت کنیم ابتدا به توضیح لوله پی وی سی چیست می‌پردازیم؟ و سپس در ادامه کاربرد، مزایا و معایب در لوله کشی از لوله پلیکا یا PVC را به طور کامل شرح می‌دهیم.گروه راد صنعت روشاک در زمینه فروش انواع لوله و اتصالات ساختمانی فعالیت دارد. برای خرید، استعلام قیمت و یا مشاوره تخصصی در زمینه لوله و اتصالات پلیکا با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۳۱۹۱۰۰۹۱۵۱ فرم سفارش محصول

لوله پی وی سی چیست؟

PVC از پلیمرهای ساخت دست بشر به حساب می‌آید که به یکی از پرکاربردترین نوع پلاستیک در جهان تبدیل شده است. از این پلاستیک که با اسم کامل پلی وینیل کلراید شناخته می‌شود، لوله‌های PVC ساخته می‌شود که در ایران به دلیل معروفیت برند پلیکا، به لوله پلیکا نیز معروف است و یکی از اصلی‌ترین زیردسته‌های لوله و اتصالات پلیمری محسوب می‌شود. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که پلیمر پی وی سی به این لوله‌ها می‌د‌هد، لوله‌های پلیکا در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف برای کاربرهای متفاوت ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل همیشه از لوله‌های پی وی سی به عنوان چند کاربردی بودن یاد می‌شود. در این مقاله به کاربرد لوله‌ پلیکا در جهان مدرن اشاره می‌کنیم و در انتها مزایا و معایب این نوع لوله‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای اطلاع از انواع لوله پی وی سی و برند‌های مطرح به صفحه خرید انواع لوله پلیکا مراجعه فرمایید.

کاربرد لوله پلیکا در توزیع آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی

کاربرد لوله پلیکا در توزیع آب

مطمئنا بر کسی پوشیده نیست که اولین و مهم‌ترین استفاده از لوله پلیکا در سیستم‌های لوله‌کشی و توزیع آب است. بعد از کشف PVC، اولین سناریویی که برای کاربرد این ماده در صنعت و ساختمان‌سازی مدرن مطرح شد مربوط به انتقال مایه حیات یا همان آب می‌شد. اما این کار نیازمند بالاترین سطح مقاومت بود بنابراین ترکیب جدیدی از پلی وینیل کلراید نرم نشده ساخته شد که امروزه به لوله یو پی وی سی یا لوله UPVC معروف است. از آنجایی که لوله‌های U-PVC در طول‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند می‌توان از این لوله‌‌ها برای تأمین و انتقال آب به ساختمان‌ها، تاسیسات و مراکز استفاده کرد. با‌ این‌ حال،  مسئله آب بسیار مهم و حیاتی است؛  به همین دلیل همواره نظارت‌های سختگیرانه‌ای روی لوله‌های پلیکا برای کاربردهای مرتبط با آب انجام می‌شود. در نتیجه لازم است که شرکت‌های تولید کننده لوله پلیکا استاندارد‌های لازم را داشته باشند.

با توجه به قوانین، PVC به عنوان یک ماده غیرسمی، با طول عمر و مقاومت بالا یک گزینه کاملا مناسب برای انتقال آب آشامیدنی، آب غیر آشامیدنی و دیگر موارد مربوط به آب است. نکته قابل اشاره در رابطه با انتقال آب آشامیدنی این است که لوله‌ها و اتصالات پلیکا طعم آب را تغییر نمی‌دهند که باعث می‌شود آب مزه اصلی خود را حفظ کند. اندازه لوله‌های پلیکا برای این امر معمولا بین ۷۵میلی‌متر تا ۲۵۰میلی‌متر است. نقش لوله پی وی سی در تخلیه فاضلاب و پسماند

نقش لوله PVC در تخلیه فاضلاب

دومین کاربرد متداول لوله‌های پلیکا در کنترل و تخلیه مواد زائد و فاضلاب است.  با استفاده از لوله پلیکا می‌توان در ساختمان‌های امروزی و مراکز صنعتی، فاضلاب‌های آبی را تخلیه کرد. لوله‌های پی وی سی برای این امر می‌تواند درون دریچه یا به صورت زیرمینی نصب شود. عموما برای این کار از لوله پلیکا فاضلابی فشار نیمه قوی با اندازه‌های بزرگ (۱۶۰میلی‌متری تا ۶۳۰میلی‌متری) استفاده می‌شود. سینک و دستشویی از جمله مثال‌هایی است که ما می‌توانیم برای کاربرد لوله پلیکا فاضلابی در تخلیه پسماند و فاضلاب در زندگی روزمره ببینیم. ویژگی‌های خاص پی‌ وی سی مثل مقاومت دربرابر خوردگی، انعطاف‌پذیری بالا و ضد زنگ بودن باعث شده که لوله‌های پلیکا در انتقال و تخلیه پسماند یک انتخاب مناسب باشد. به همین دلایل می‌توان گفت که چرا PVC نسبت به لوله‌های فلزی ارجحیت دارند.

کاربرد لوله PVC در عمران

در  طول چند دهه گذشته به دلیل پایین آوردن هزینه‌‌ها، لوله‌های PVC کاربرد چشمگیری در قسمت‌های مختلف ساختمان سازی پیدا کرده است و به جایگزین قابل قبولی برای لوله‌هایی با جنس چوب و فلز تبدیل شده است. جدای کاربرد لوله پلیکا در توزیع آب و تخلیه فاضلاب ساختمان ها، از لوله پلیکا ناودانی در قسمت ناودان‌ها و دودکش‌ها نیز استفاده‌ی گسترده ای میشود.

نقش لوله pvc در کنترل مواد شیمیایی

لوله پلیکا و کنترل مواد شیمیایی

سازگاری و تحمل لوله در برابر مواد شیمیایی، با توجه به ماده‌ای که با استفاده از آن انتقال داده می‌شود می‌تواند به طور قابل توجه‌ای متفاوت باشد. در مقایسه با لوله‌های فلزی و آهنی، لوله‌های PVC قادر به حمل مواد شیمیایی مشخصی مثل مواد اسیدی هستند که لوله‌ فولادی از این امر برنمی‌آیند. به دلیل وجود کلر در پی وی سی و مواد افزودنی که در ساخت لوله‌های پلیکا استفاده می‌شود مقاومت این نوع لوله در برابر تجزیه شیمیایی یا حتی آتش گرفتن بسیار بالا است. بنابراین کاربرد لوله‌ پلیکا برای انتقال ترکیبات شیمیایی همچون اسید‌های آلی و معدنی، اسید‌های آنیدرید، الکل ها، هیدروکربن‌ها، آمومیناک‌ها، مواد قلیلایی، هالوژن‌ها، نمک‌ها و اسیدهای اکسید کننده بسیار زیاد است.

لوله پی وی سی روکش کابل‌های برق

لوله پی وی سی، روکش کابل

با توجه به اینکه پلی وینیل کلراید در بحث رسانش، مقاومت خوبی در مقابل گرما و الکتریسیته دارد، کاربرد لوله‌ پلیکا برای پوشش و محافظت از کابل‌های برق، سیم‌ها و قطعات مداری بسیار چشمگیر است. اکثر مراکزی که دارای انبوهی از کابل‌های برق و سیم‌کشی هستند به سراغ لوله پلیکا فشار نیمه قوی برای روکش این کابل‌ها می‌روند. استفاده از این روکش‌ها شامل محافظت در برابر انسان‌ها، گرما  و بلاهای طبیعی که آسیب رسان به سیستم و شبکه‌های برقی هستند می‌شود. اندازه لوله‌‌های برق پلیکا می‌تواند قطور یا به نازکی ۲۵میلی‌متر باشند. لوله‌های بزرگ(۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر) که برای محافظت زیرزمینی از کابل‌های برق به‌کار می‌رود معمولا از جنس PVC فشرده هستند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه سایزبندی به مقاله سایز لوله پلیکا مراجعه فرمائید.

مزایا لوله‌ پلیکا

  • مقاومت بالا در برابر گرما، زنگ زدگی و پوسیدگی.
  • به دلیل داشتن سطح صاف در دیواره داخلی، در مقایسه با بتن و فلز، اصطکاک کمی بین PVC و مایع در جریان رخ می‌دهد.
  • وزن پایین و سهولت در انتقال لوله برای مسافت‌های دور.
  • قیمت خوب و به صرفه
  • انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت تغییر شکل برای کاربردهای مختلف.
  • مقاوم در برابر فشار بالا.
  • مقاوم در برابر ترکیبات شیمیایی خطرناک.
  • در صورت نصب به صورت زیرزمینی تا صدسال می‌تواند عمر کند.
  • سهولت در نصب، جداسازی و نگه‌داری.
  • به صورت ۱۰۰٪ قابل بازیافت.

معایب لوله‌ و اتصالات پی وی سی

  • نسبت به لوله‌های فلزی شکننده‌ترند.
  • کاهش توان مقاومتی در دمای پایین.
  • برای نصب در محیط‌هایی با دمای بسیار بالا مناسب نیستند.
  • تنوع بالا در لوله‌های پی وی سی می‌تواند خرید این محصول را برای مشتری سخت کند.

مشاوره و خرید لوله پلیکا

همانطور که گفته شد انتخاب لوله پلیکا مناسب برای کاربردی که مد نظر دارید می‌تواند گیج کننده باشد به همین منظور کارشناسان وب‌سایت روشاک شما را به صورت رایگان راهنمایی می‌کنند تا با خیال راحت و با اطمینان اقدام به خرید لوله‌های پی وی سی کنید. گروه راد صنعت روشاک فعال در زمینه تأمین و فروش انواع لوله و اتصالات پلیکا از برند‌هایی مثل لوله و اتصالات پارس پلاست، لوله و اتصالات صدرا پلاست و… می‌باشد. برای مشاهده کامل برندها به مقاله هشت برند برتر لوله و اتصالات پلیمری مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان برای خریدی بهتر با ما از طریق شماره ۹۱۰۰۹۱۵۱-۰۳۱ در تماس باشید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.